رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای افراد دیابتی بهتر از رژیم غذایی با محدودیت کالری است

 29 ژوئیه 2016- یک مطالعه ی جدید در ژاپن نشان داد کاهش متوسط کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سبب بهبود چشمگیر هموگلوبینA1Cو نمایه ی توده ی بدنی(BMI) در مقایسه با رژیم محدودیت کالری می شود.

در این تحقیق در مجموع 66 فرد مبتلا به دیابت شرکت داشتند که مقدار هموگلوبین A1Cآنها در شروع  تحقیق 59 میلی مول بر مول (7.5درصد) یا بیشتر بود.

این افراد بصورت تصادفی در یکی از دو گروه رژیم غذایی: محدودیت  کالری و یا رژیم کم کربوهیدرات (130 گرم کربوهیدرات در روز) شرکت کردند. این رژیمهای غذایی برای مدت 6 ماه ادامه یافت و شرکت کنندگان در هر گروه در آموزشهای شخصی تغذیه ای گروه خود به مدت یک، دو، 4 و 6 ماه  شرکت کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که رژیم محدودیت کالری بطور متوسط هیچ فایده ای برای کاهش هموگلوبین A1Cاین افراد نداشته است در حالیکه رژیم کاهش کربوهیدرات موجب بهبود چشمگیر HbA1Cتا 7 میلی مول بر مول (0.65%کاهش) می شود،همچنین سبب کاهش BMIبه میزان kg/m20.58می شود که بیش از کاهش BMIتوسط رژیم محدودیت کالری است.

نتایج این تحقیق نشان داد که رژیم محدودیت کالری بر کنترل قندخون و BMIاین افراد تأثیری ندارد اما  رژیم کم کربوهیدرات سبب بهبود چشمگیر هر دوی این نتایج می شود.

 این تحقیق در the Clinical Nutrition journalمنتشر شد.

کسانیکه مایل به کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی خود هستند، بهتر است به برنامه ی غذایی کم کربوهیدرات در لینک روبرو مراجعه کنند: اینجا کلیک کنید.

 در این مطالعه میزان مصرف کربوهیدرات ها به 130 گرم در روز کاهش یافت، شما می توانید با مشورت با پزشک یا کارشناس تغذیه ی میزان مصرف کربوهیدرات روزانه ی خود را کاهش دهید. برنامه ی کم کربوهیدرات در سایت دیابت انگلستان شامل ویدیوهایی برای کاهش آسان کربوهیدرات در رژیم غذایی بصورت هفتگی است. بیش از 80 هزار نفر در این برنامه به منظور کنترل بهتر قند خون خود که به مدت 10 هفته بطول می انجامد،  تاکنون شرکت کرده اند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/moderate-low-carb-diet-outperforms-calorie-restricted-diet-in-japanese-study-95167497.html